Druczek

Opis aplikacji Pakiety Referencje Cennik Zamów! Pobierz    

×Zamówienie

Opłacalność procedury


Czy wycena procedury jest prawidłowa? Jak przygotować wycenę tak, by procedura była opłacalna? Co to jest zysk, marża, normalia?

Procedura jest rodzajem skrótu przy fakturowaniu lub wystawianiu zlecenia. Procedurę możesz wstawić wstawić bezpośrednio do faktury, zlecenia albo paragonu. W momencie wstawiania, z magazynu zostaną pobrane odpowiednie ilości materiałów, zużywanych w tej procedurze.

Najpierw przygotuj procedurę. » zobacz jak

Załóżmy, że prowadzimy usługi hydrauliczne. Przygotowaliśmy kompleksową wycenę procedury montażu zestawu nieckowego.

Mnożnik to ilość gotowych jednostek miary (jm), które powstają w tej procedurze. Tutaj na 1 kpl zestawu z montażem składają się 2 roboczogodziny i kilka materiałów.

Normalia to koszt materiałów drobnych, których nie ujmujemy w wycenie. To te wszystkie drobne śrubki, nakrętki, uszczelki, których nie ma sensu wyszczególniać na fakturze, a bez których nie jest możliwe prawidłowe wykonanie procedury. Normalię podajemy w procentach.

Przyjęliśmy, że ilość roboczogodzin wyniesie 2,5 rbh dla tej procedury.

Założyliśmy koszty ogólne na poziomie 25%. Te koszty ogólnozakładowe to wynajem lokalu, składki ZUS, sprzątanie, remonty, dojazdy, ogrzewanie i masa innych kosztów, których wprost nie da się przyporządkować do konkretnej czynności. To są normalne koszty działania Twojej firmy. Nie możesz o nich zapominać przy wycenie usług jednostkowych.

Włączamy opcję przeliczenia:


Widzimy obliczony koszt materiałów. Skąd wzięła się 1387,43 zł? Mamy 1104 zł za uchwyty, 3,30 za nypel, 154 zł za zestaw, razem 1261,30 zł. Do całości dodano 10% normalii, stąd 1261,30 + 10% = 1387,43 zł.

Robocizna obliczona została na bazie naszej wyceny. Przyjęliśmy dwie usługi, 398 zł + 50 zł daje razem 448 zł. Podzielone na ilość roboczogodzin dla całej procedury mamy 448 / 2,5 = 179,20 zł stawki za roboczogodzinę. To dobra stawka.

Pamiętaj, że stawka roboczogodziny powinna obejmować nie tylko wynagrodzenie brutto danego pracownika za godzinę, ale także konieczne przestoje, urlopy, ogólne koszty zatrudnienia itp. Pamiętaj też, że stawka dla pracownika to tzw. małe brutto. Doliczamy do tego składki ZUS w części płaconej przez pracodawcę oraz inne koszty. Możesz spokojnie przyjąć, że realny koszt roboczogodziny Twojego pracownika to dwukrotność tego, co ma wpisane na umowie o pracę.

Widzimy jednak, że zyskowność tej procedury jest znikoma. Dlaczego tylko 54,71 zł? Dlaczego marża na materiałach wyszła tak bardzo ujemna, skoro podsumowanie w kolumnie wartość wynosi 1709,30 zł, a wycena netto tej procedury to 2349 zł? Czy zysk nie powinien wynieść 2349 - 1709,30 = 639,70 zł, a więc 639,70 / 1709,30 = 37% zysku? Gdzie jest błąd?

Nie ma błędu. Koszt procedury razem wyniósł 2294,29 zł. Wycena procedury dla klienta wynosi 2349 zł, a więc nasz zysk to raptem 2349 - 2294,29 = 54,71 zł. To raptem 54,71 / 2394 = tylko 2,3% zysku! Ale dlaczego tak?

Policzyliśmy koszty materiałów, normalię, robociznę i koszty ogólnozakładowe.

Częstym błędem przy prowadzeniu biznesu jest nieujmowanie tych kosztów w wycenie. Niejedna restauracja czy kawiarnia upadła dlatego, że co prawda narzut na jednostkowym produkcie wydawał się spory, ale nie pokrywał kosztów.

Pamiętaj! Wyceniając procedurę zawsze ujmij koszty ogólnozakładowe i normalię. Przy prawidłowym obliczeniu kosztów wystarczy już, że będziesz choćby minimalnie na plus.

Naciśnij Gotowe, aby zatwierdzić procedurę.

Moduł Procedury wymaga licencji PRO.

2021-07-02

procedury

· Pozostałe tematy
· Zamów Abonament Serwisowy
· Zaloguj się